Tjäna pengar till laget (Den stora guiden till att lyckas med sin försäljning)
Att tjäna pengar till laget behöver inte vara komplicerat, jobbigt eller tråkigt. Självklart krävs det ansträngning för att nå sina drömresultat, men det är också då belöningen blir som störst - långt utöver det ekonomiska.
”Vi trodde aldrig att vi skulle klara det – men vi sålde slut på allt.”
Jag hör det här nästan varje vecka sedan jag började jobba med marknadsföring och affärsutveckling på TeamDreams. Från den varit säljansvarig i något lag och aldrig sålt något tidigare i livet. Från en förälder som först var skeptisk men nu står med 18 000 kr extra till lagkassan. Även från hela grupper av tonåringar som gått från “orkar inte” till ett stort leende efter varje ny order man kämpat in tillsammans.
Och vem blir inte glad av att se sådan utveckling hos både lagen och de individer som tillsammans bildar just ett lag!?
För när försäljning görs på rätt sätt - med rätt produkter och med rätt plan - så bygger man inte bara sin lagkassa. Det skapas stolthet. Glädje. Lagkänsla.
Jag heter Daniel Bengtsson, och som marknadsföringsansvarig på TeamDreams har jag sett vad som funkar. Och varför det ibland inte funkar lika bra för alla.
Därför skriver jag den här guiden, så ni kan:
-Välja rätt produkter som folk faktiskt VILL köpa.
-Få hela laget att kämpa mot samma mål (trots att man har olika förutsättningar).
-Tjäna de pengar till laget som ni behöver för att kunna göra det ni vill. (Utan att stressa för mycket)
Och viktigast av allt:
Hur ni kan göra detta på ett sätt som bidrar till att alla i laget utvecklas till bra och välmående människor. Så att ni inte bara når er dröm - utan också gör det som ett vinnande team.
Det är precis det TeamDreams handlar om.
Låt oss börja.
Innehåll:
Vaför vill ni göra detta och vad ska pengarna gå till?
Så sätter ni ett SMART mål för hur mycket pengar ni vill tjäna.
Så väljer ni rätt produkt att sälja för att maximera chansen att nå målet.
Vilka produkter tjänar man mest pengar på?
[Under artikel - Sälja kakor]
[Under artikel - Sälja tulpaner]
Ska man sälja en sak eller kombinera?
Dela upp ansvaret, ge stöd och se till att ha rättvisa förväntningar.
Tips för att få en stark start.
Hur gör man om det går dåligt? Tips för att hantera motgångar (och vända dem till framgång).
Lite enkla tips kring försäljningspsykologi som kan öka försäljningen.
Hur kan man göra digital marknadsföring med sin egen webshop?
Tips för att sälja till främlingar och knacka dörr IRL.
Konkreta tips på SMS man kan skriva.
Exempel på facebook inlägg.
Instagram inlägg som skapar intresse på ett snyggt sätt.
Ska man använda tik tok och snapchat?
Smarta knep för att sälja utan att det känns "säljigt"
Så bygger ni ett vinnande team runt försäljningen
Fällor att undvika – och vad ni ska fokusera på istället
Efter försäljningen är avslutad - Allt ni behöver veta om dåliga vinnare och bra förlorare.
Vanliga frågor och svar
Om ni har fler frågor eller behöver stöd.
Del 1:
Varför vill ni göra detta – och vad ska pengarna gå till?
Jag börjar alltid med den här frågan när jag pratar med ett nytt lag. Inte för att vara djup eller flummig, utan för att det gör all skillnad i världen. För när man vet varför man gör något – då hittar man också hur.
Är det en cup utomlands ni vill åka till?
Ska ni köpa nya matchtröjor som faktiskt håller en hel säsong?
Eller handlar det om att alla ska kunna vara med, även de som har det lite tuffare hemma?
Vad det än är: skriv ner det. Prata om det i laget. Gör det tydligt.
Det här är mer än bara en bra start – det är ert drivmedel. För jag lovar, det kommer komma dagar när några börjar tappa sugen. Och just då är det er gemensamma anledning som påminner er varför ni gör det här.
När hela laget vet varför ni gör försäljningen så händer något.
Man vågar kämpa. Man vågar fråga den där grannen. Man vågar vara lite stolt.
Tips från mig:
Skapa en gemensam "måltavla" där ni skriver vad pengarna ska gå till. Det kan vara en affisch i omklädningsrummet, en bild i er chatt, eller en fysisk drömlista som ni fyller på tillsammans.
Det behöver inte vara perfekt – det viktiga är att det känns på riktigt.
Del 3:
2. Så sätter ni ett SMART mål för hur mycket pengar ni vill tjäna
Okej, nu när ni vet varför ni gör detta – låt oss snacka hur mycket.
Många lag chansar. Någon säger “Vi försöker sälja lite och ser hur det går”. Och ibland funkar det ändå – men oftast… inte. Det är lite som att försöka vinna en match utan att veta vad det står på tavlan.
Det är här ett SMART mål kommer in.
Ett mål som är:
-
Specifikt
-
Mätbart
-
Att nå
-
Relevant
-
Tidsbestämt
Så här gör ni:
Specifikt:
Istället för “Tjäna pengar till laget” – säg “Vi vill tjäna 15 000 kr till cupen i Kalmar.”
Mätbart:
Hur många produkter behöver ni sälja?
Exempel: Om ni tjänar i snitt 85 kr per såld produkt, så krävs det ca 177 produkter för att nå 15 000 kr.
(Använd gärna vår kalkylator på sidan för att få exakt svar!)
Att nå:
Låt målet vara utmanande – men inte orealistiskt.
20 säljare × 10 produkter var? Det är fullt möjligt.
Relevant:
Koppla alltid tillbaka till det ni skrev i Del 1. Varför gör ni detta? Låt det målet vara er kompass.
Tidsbestämt:
Bestäm ett tydligt slutdatum. Det kan vara 2 veckor, 3 helger, eller till och med 10 dagar. Utan deadline rinner saker ofta ut i sanden.
Exempel på ett riktigt bra mål:
“Vi vill samla in 18 000 kr på 3 veckor till vår cup i slutet av maj.
Vi är 22 säljare och siktar på att sälja i snitt 10 produkter var. Vi börjar på måndag och avslutar den 28:e april.”
Känner du skillnaden?
Avrunda i laget:
“Vad är ett mål som känns rimligt – men ändå lite pirrigt?”
“Hur mycket tror vi att vi kan sälja tillsammans?”
“Hur mycket vill var och en sälja?”
Det är så man får alla att känna sig delaktiga. Och det är när alla är med på tåget som det verkligen börjar hända grejer.
Nästa steg: Välj rätt produkter att sälja – så folk faktiskt vill köpa av er
Redo? Då kör vi.
Vill du att jag skriver nästa del?
3. Så väljer ni rätt produkter att sälja – så folk faktiskt vill köpa av er
Ni har ett mål. Ni vet varför ni gör detta. Grymt!
Nu är frågan: Vad ska ni sälja?
Det är här det kan bli avgörande.
För vet du vad som ofta gör skillnaden mellan ett lag som kämpar för att sälja – och ett lag som får beställningar innan de ens hunnit fråga?
Folk vill köpa något de ändå behöver
Det låter självklart, men ändå glöms det ofta bort.
Många väljer att sälja godis, grillkol eller saker som låter kul på pappret – men sen måste man börja övertyga folk att köpa något de egentligen inte tänkt köpa.
Det blir ett krig. Ett leende. En ursäkt. En kanske.
Därför är det så många lag hos oss som väljer att sälja:
-
Toalettpapper
-
Hushållspapper
-
Tvättmedel
-
Sköljmedel
Produkter som redan står hemma i skåpen.
Produkter som tar slut.
Produkter som ska köpas igen.
Det handlar inte bara om vad ni säljer – utan hur lätt det är att sälja
Tänk efter. Vad händer när någon i laget frågar sin granne:
“Vill du köpa en bal svensktillverkat toalettpapper av oss så vi kan åka på cup?”
Grannen tänker:
“Hmm, ja, jag behöver ändå toapapper snart… Klart jag stöttar!”
Inget säljsnack.
Ingen övertalning.
Bara ett enkelt ja.
Sälj produkter som har:
Hög efterfrågan
Bra marginaler (hos oss: 70–100 kr vinst per produkt)
Låg tröskel att förstå
Lätt att bära hem
Miljömärkning (extra poäng hos miljömedvetna kunder)
Min rekommendation?
Om ni vill göra det enkelt för laget och ändå tjäna rejält:
Börja med toalettpapper och hushållspapper om ni vill hålla det enkelt.
Lägg till tvättmedel och sköljmedel om ni vill ha fler alternativ och sälja lite mer.
Men… kan man sälja annat också?
Självklart! Det finns andra saker som kan funka. Men ni behöver då ofta:
-
Förklara mer.
-
Motivera varför någon ska köpa.
-
Hantera fler frågor och tvekan.
Vill ni ändå läsa mer om det? Kika på våra jämförelser här:
Ska man sälja en sak – eller kombinera flera produkter?
Det här är en av de vanligaste frågorna jag får:
“Borde vi fokusera på EN produkt – eller kombinera flera?”
Svaret är… det beror lite på. Men jag ska guida er så att ni kan ta det bästa beslutet för just ert lag.
Fördelar med att sälja bara en produkt
1. Det blir enklare för alla.
När alla säljer samma sak blir det lätt att förklara för kunderna, och det blir färre frågor att hantera.
“Vi säljer svensktillverkat toalettpapper – 100 kr i vinst per bal!”
2. Leveransen blir smidigare.
Färre produkter att hålla koll på = mindre risk för misstag.
3. Ni kan öva in ett enkelt pitch.
Om alla säger samma sak, låter det proffsigt – och ökar försäljningen.
Fördelar med att sälja en kombination
1. Ni får fler köptillfällen.
Alla behöver kanske inte tvättmedel just nu – men någon kanske gärna köper hushållspapper. Kombination ger fler chanser att träffa rätt.
2. Det ökar totala försäljningen.
Kunder som köper en sak köper ofta två. Jag har sett flera lag nästan dubbla sin vinst genom att sälja “paket” – t.ex. 1 bal papper + 1 tvättmedel.
3. Det känns mer som en “butik”.
Om ni har egen webshop (vilket ni får hos oss), känns det mer som ett sortiment. Det ökar köplusten.
Så hur ska ni tänka?
Om ni:
-
Har kort tid
-
Har yngre säljare
-
Vill göra det så enkelt som möjligt
→ Då kan en enda produkt vara smartast.
Om ni:
-
Vill öka er totala vinst
-
Har motiverade säljare
-
Vill ge kunderna fler val
→ Då kan kombination vara en vinnare.
Min favoritmodell?
Många av de mest framgångsrika lagen jag jobbat med gör så här:
Alla säljer samma två produkter:
Till exempel:
-
Toalettpapper
-
Tvättmedel
Det blir enkelt – men ändå varierat nog för att kunderna ska känna att de får välja.
Och vet du vad?
Det blir nästan alltid någon som säger:
“Jag tar en av varje – då får ni in mer pengar också!”
Dela upp ansvaret, ge stöd och skapa rättvisa förväntningar
Det här är nyckeln till att få hela laget med – inte bara de mest utåtriktade.
För sanningen är: alla tycker inte att försäljning är kul i början. Och alla har inte samma förutsättningar. Men alla kan bidra på sitt sätt – om ni bygger upp försäljningen rätt från början.
Här är vad jag lärt mig fungerar bäst:
Gör det tydligt vad målet är – och varför det spelar roll
Det finns en enorm skillnad mellan att säga:
“Sälj så mycket ni kan…”
…och:
“Vårt mål är att tjäna 25 000 kr så vi kan åka på cup ihop i juni – och alla behöver hjälpas åt för att vi ska klara det.”
Prata om vad pengarna faktiskt ska gå till – det ger mening och motivation.
Dela upp laget i mindre grupper
En vanlig fälla är att lägga allt ansvar på tränaren eller en engagerad förälder.
Men försäljning funkar bäst när alla känner delaktighet.
Dela upp laget i t.ex. 3–5 grupper.
Ge varje grupp ett mini-ansvar: kontakt med kunder, dela sociala medier, packning, osv.
Låt grupperna peppa varandra och följa sina resultat.
Det skapar både trygghet och lite positiv tävling – och det brukar göra att fler vågar bidra.
Tydliggör att det är okej att bidra på olika sätt
Alla behöver inte vara stjärnsäljare.
Någon kanske är bra på att göra en snygg affisch eller skriva ett kul Facebook-inlägg. En annan kanske hjälper till att sköta leveranser. Någon kanske bara vågar fråga grannen – men det räcker.
Gör en lista:
-
Exempel på sätt att bidra
-
Idéer på vem som kan göra vad
Det viktiga är att ingen känner sig dålig – och att alla känner sig behövda.
Ställ inte krav – skapa trygghet
Försök undvika press och tvång. Det är okej att sätta förväntningar, men inte på bekostnad av tryggheten.
Ett bra sätt att uttrycka det:
“Om alla försöker, kommer vi tillsammans nå målet. Och det är viktigare än att någon säljer 20 och en annan 3.”
Fira alla små vinster längs vägen
Varje gång någon säljer sin första order – gör det till en grej!
Skriv i lagchatten.
Skicka ett roligt DM.
Låt hela laget känna att varje steg räknas.
Det bygger självförtroende. Och det gör att fler vågar försöka igen.
Tips för att få en stark start
Det här är den viktigaste fasen i hela er försäljning. Första veckan sätter tonen. Det är nu ni bygger momentum – eller tappar det.
Och det bästa? Det krävs inte ens att allt går perfekt. Det viktiga är att ni visar att det händer något direkt.
Här är mina bästa tips – testade av hundratals lag:
Starta tillsammans – fysiskt eller digitalt
Om ni kan, samla laget för en gemensam kick-off. Har ni inte möjlighet att ses? Kör ett digitalt möte eller videosnutt i lagchatten.
Syftet är att:
-
Alla förstår varför ni gör det här
-
Alla vet exakt när och hur ni börjar
-
Alla känner sig delaktiga direkt
Exempel:
“Från och med nu är försäljningen igång. Målet är 25 000 kr till cupen – och alla bidrar på sitt sätt. Redan ikväll börjar vi dela webshopen till våra nära och kära!”
Få ut första delningen snabbt
Dela webshoppen i lagets WhatsApp/Instagram/FB – med en färdig text som alla kan kopiera.
Exempel på enkel starttext:
“Hej! Vi i [Lagets namn] säljer just nu miljövänliga produkter för att kunna åka på cup i sommar. Allt är svensktillverkat och fraktfritt. Kika gärna i vår webshop!
[Länk till webshop]”
Säg: “Ju tidigare du delar, desto snabbare kommer första beställningen.”
Sätt ett “snabbt mål” – första veckan
Tänk smått först. Istället för att prata om hela målet (t.ex. 25 000 kr), prata om en första milstolpe.
Exempel:
“Om vi säljer 100 produkter första veckan, då vet vi att vi är på rätt spår.”
Det skapar en känsla av fart – och gör det lättare att fira framsteg.
Skapa en uppföljning efter 2–3 dagar
Skicka en uppdatering – oavsett hur det går.
“Vi har sålt 47 produkter på 2 dagar! Grymt jobbat!”
“Det går lite trögt – men det gör inget. Nu hjälps vi åt att sprida länken lite till.”
Det gör att ingen glömmer bort försäljningen. Och det visar att ni leder med engagemang, inte stress.
Lyft fram små segrar
Be någon ta en bild när de packar första ordern
Dela att första kunden beställt
Lyft en smart säljtaktik från en spelare eller förälder
Allt det här bygger stolthet – och inspiration.
Kom ihåg: Det är inte mängden ni säljer första veckan som avgör allt.
Det är hur ni får igång känslan av rörelse. Då vill fler vara med. Då vågar fler fråga. Då får ni fart.
Hur gör man om det går dåligt?
Så vänder ni motgång till framgång
Alla försäljningar är inte en rak väg uppåt.
Det kan kännas tungt ibland. Någon får inga svar. Någon annan tycker det är pinsamt att fråga. Det är helt normalt – och det går att vända.
Här är vad jag brukar säga till lag som hör av sig och känner att det “inte flyger”:
Stanna upp och ställ de rätta frågorna
Det första ni behöver göra är inte att trycka på gasen – utan att förstå vad som händer.
Fråga er själva:
-
Har alla faktiskt kommit igång? (Eller väntar folk fortfarande?)
-
Har alla förstått hur de delar länken?
-
Har vi gett någon tydlig anledning till varför vi gör detta?
Ofta är problemet inte brist på vilja – utan otydlighet eller osäkerhet.
Skicka ut en “nystart”
Om det gått några dagar utan fart – använd det till er fördel.
Skriv ett peppigt meddelande i lagchatten eller på ett samling:
“Hej alla! Det har varit lite lugnt första dagarna – helt okej! Men NU drar vi igång på riktigt. Vi har 20 dagar på oss att samla in pengar till [målet]. Kom ihåg att alla bidrar på sitt sätt – och varje liten order räknas. Låt oss testa att dela länken till 5 personer ikväll ”
Låt det kännas lätt att “börja om”.
Lyft fram någon som det gått bra för
Finns det någon som sålt några produkter redan? Låt den personen få synas lite!
Det handlar inte om att jämföra – utan om att inspirera.
Exempel:
“Felicia skickade webshopen till sin mormor, granne och mammas jobb – och alla tre beställde direkt. Så enkelt kan det vara!”
Skapa en enkel utmaning eller lek
Gör något kul av det:
-
“Första som får in en order i dag får en liten överraskning”
-
“Laget delar upp sig i två grupper – flest order på 3 dagar vinner fika på nästa träning”
-
“Sätt upp ett gemensamt mål: 50 order innan söndag!”
Små tävlingar väcker lust – inte press.
Sänk ribban – men höj närvaron
Det viktigaste när det går segt är att ni fortsätter prata om försäljningen.
Folk glömmer annars. Påminn, dela små framsteg, fira varje liten order.
Hellre snacka ofta och enkelt, än att gå in för stort och sedan tystna.
Hitta på en ny vinkel i kommunikationen
Kanske har ni bara sagt “Vi samlar till laget”? Prova istället:
-
“Vi vill åka på cup i sommar – men behöver hjälp för att ta oss dit.”
-
“Stötta vårt lag – köp något ni ändå kommer behöva hemma.”
-
“Fraktfritt. Miljövänligt. Perfekt present.”
Testa nytt språk – nya beställningar kan dyka upp direkt.
Det viktigaste att förstå:
Det är inte farligt att tappa fart. Det farliga är att tro att det är kört.
Ni har fortfarande tid. Ni har fortfarande produkter som folk vill köpa.
Och ni har varandra – det här gör ni som ett lag.
Jag vet att många av er aldrig har sålt något tidigare. Ni kanske tycker det känns jobbigt eller pinsamt att fråga folk om de vill köpa. Men tro mig – ni behöver inte vara säljare. Ni behöver bara veta lite mer om hur människor funkar.
Visa varför ni behöver pengarna – och vad det går till
Folk vill hjälpa till. Men de behöver förstå varför.
När du berättar vad pengarna ska gå till – till exempel en cup, nya tröjor eller en skolresa – då blir det mycket lättare för andra att känna att de vill vara med och bidra.
Exempel:
"Vi säljer papper och tvättmedel för att samla in pengar till vår resa i vår. Allt stöd gör stor skillnad för oss i laget."
Då handlar det inte bara om att köpa något – utan att hjälpa er nå ett mål.
Om du visar att några andra redan har stöttat er, så vågar fler säga ja.
Folk tänker: "Om andra köpt, då kan jag också göra det."
Exempel:
"Vi har redan fått 18 beställningar, det känns fantastiskt! Vill du också hjälpa oss?"
Gör det lätt att säga ja
Ställ inte frågan: "Vill du köpa något?"
Det blir lätt att säga nej.
Ställ istället frågan:
"Vi samlar in pengar till vår lagresa – tror du att du kan hjälpa till genom att köpa en bal papper?"
Det får personen att tänka på att hjälpa till – inte bara om de vill köpa något. Det blir ett helt annat svar.
Och om de säger ja till att hjälpa till, så blir det mycket lättare att de också köper när du visar produkterna.
Berätta om produkterna med självförtroende
Du behöver inte kunna allt. Men berätta med säkerhet om det du säljer – då känns det tryggt att köpa.
Exempel:
"Vi säljer svenskt papper från Essity – samma fabrik som Lilla Edet. Det är mjukt, miljömärkt och frakten är gratis."
Eller:
"Tvättmedlet vi säljer är samma som finns i butik. Men du får hem det direkt – och du stöttar oss samtidigt."
När du låter säker, känns det bra att säga ja.
Var mänsklig, inte perfekt
Folk köper inte bara produkten. De köper för att de gillar dig.
Så var trevlig. Prata som du brukar. Visa känsla.
Exempel:
"Vi är ett tjejlag från Partille som sparar till vår första cup. Vill du hjälpa oss genom att köpa lite papper? Det betyder mycket för oss."
Eller:
"Jag vet att många brukar sälja kakor – men vi valde tvättmedel och hushållspapper eftersom det är något folk ändå behöver."
När det känns äkta, blir det lättare att få ja.
Påminn om att det är “vi” – inte bara du
Det här är superviktigt.
Säg inte bara "Jag säljer". Säg att laget gör det. Att ni gör det tillsammans. Då känns det större. Viktigare. Och folk gillar att hjälpa något de känner tillhörighet med.
Exempel:
"Vårt lag gör en försäljning just nu. Varje beställning för oss närmare målet."
Det blir mer än en beställning. Det blir en del av en gemenskap.
Kort sagt:
-
Berätta varför ni säljer
-
Visa att andra har beställt
-
Gör det lätt att säga ja
-
Låter trygg och säker
-
Var dig själv
-
Påminn om att det är laget som säljer
Det här är inget svårt. Och ni behöver inte göra allt på en gång. Men om ni använder några av dessa tips – så kommer ni märka att fler säger:
"Självklart, jag vill gärna stötta er."
Tips för att sälja till främlingar – utan att det känns obekvämt
Det är många som säger till mig:
"Men Daniel… jag tycker det är så pinsamt att fråga folk jag inte känner."
Jag fattar det. Jag har varit där själv.
Men vet du vad? De flesta människor är snälla – och vill faktiskt hjälpa till. Särskilt om du är trevlig, tydlig och visar att du gör något vettigt.
Här är hur du kan sälja till främlingar på ett sätt som känns helt okej – även för dig som inte gillar att “sälja”.
Ha rätt inställning: Du tigger inte – du ger folk en chans att hjälpa
Det här är viktigt att fatta:
Du ber inte om pengar. Du säljer något som folk redan behöver hemma – och du gör det för att ditt lag ska kunna åka på cup eller ha kul tillsammans.
Du gör alltså något bra – och det har du rätt att vara stolt över.
Presentera dig och varför du säljer – först
När du pratar med någon, säg något i stil med:
“Hej! Jag heter Emma och spelar i F12 Trollhättan. Vi samlar pengar till en turnering i sommar och säljer tvättmedel och svensktillverkat toapapper. Är det något du skulle vilja köpa för att stötta oss?”
Det låter enkelt – och det är det också. Och funkar bättre än du tror.
– Hushållspapper.
– Tvättmedel.
Så du kan säga:
“Vi säljer sånt man ändå köper varje vecka – men här går vinsten till vårt lag istället för till ett stort företag.”
Det är ett bra argument. Och det känns inte som att du försöker “lura” någon – för det gör du inte.
Sälj i par – det känns tryggare (och roligare)
Om du tycker det känns nervöst att prata med främlingar, ta med dig en kompis. Eller sälj som ett helt gäng i laget.
Det ger er energi – och det smittar av sig på folk ni möter.
Ha något att visa upp
Ta med mobilen och visa webshoppen.
Eller ta med en produktförpackning.
Det känns mycket mer “på riktigt” när folk ser vad det är ni säljer.
Säg alltid tack – oavsett svar
Alla kommer inte köpa. Men var alltid trevlig ändå.
“Det är lugnt – ha en fin dag!” kan låta litet. Men det gör att fler minns er som positiva och trevliga. Och det är faktiskt viktigare än du tror.
Vad ska man skriva i sms när man säljer?
Om du vill få fart på försäljningen snabbt – skicka några enkla sms till folk du känner. Många av våra säljare säger att det är det enklaste sättet att komma igång.
Du behöver inte skriva långt eller vara säljig. Det räcker att vara tydlig, personlig och vänlig. Här får du färdiga exempel du kan kopiera rakt av – eller anpassa så det känns som du.
Exempel 1 – Till en släkting eller vän
Hej! Jag är med i [lagets namn] och vi säljer tvättmedel och toapapper för att samla ihop pengar till vår cupresa i sommar.
Vill du stötta oss genom att beställa något? Allt är miljömärkt och frakten är gratis! Du hittar min webshop här: [din länk]
Det här funkar jättebra till farfar, moster, familjevänner eller kompisars föräldrar.
Exempel 2 – Till grannar eller kontakter
Hej! Jag säljer miljömärkt toapapper och tvättmedel för att tjäna pengar till mitt lag.
Vill du passa på att beställa hem det du ändå brukar köpa – och samtidigt stötta oss?
Här är min webshop: [din länk]
Det här är kort, konkret och känns inte påtvingat.
Exempel 3 – Om du vill göra det ännu enklare
Hej! Vill du stötta mitt lag genom att köpa toapapper eller tvättmedel? Gratis frakt och vi tjänar 100 kr per såld bal.
Här är min länk: [din länk]
Tack om du vill hjälpa till
Ibland är det enklaste också det som funkar bäst. Särskilt när du skickar till många.
Tips för sms:
-
Skriv med eget namn, så mottagaren vet vem det är ifrån.
-
Lägg till webshoplänken direkt – då blir det lätt att klicka.
-
Skicka till många fler än du tror – du blir förvånad över hur många som vill hjälpa till.
Vill du göra det ännu smidigare? Gör ett sms du sparar som anteckning i mobilen – då kan du klistra in det snabbt varje gång.
Så säljer du via Facebook (utan att det känns jobbigt)
Om du vill nå ut till fler än bara familj och nära vänner – då är Facebook ett perfekt ställe. Många som stödköper gör det just för att de råkar se ett inlägg i flödet från någon de känner. Det är lätt att bara trycka på länken och beställa direkt.
Men vad ska man skriva?
Här är tips och konkreta exempel som funkar – även om du inte gillar att ”sälja”.
Grundtips:
-
Börja med en ärlig och enkel förklaring till varför ni säljer.
-
Lägg till en fin bild (på produkterna eller laget).
-
Skriv som du pratar – inte som en reklamannons.
-
Glöm inte webshop-länken!
Exempel 1 – Klassisk lagförsäljning:
Hej!
Jag och mitt lag samlar in pengar till vår cupresa i sommar. Vi säljer toapapper, hushållspapper och tvättmedel – allt är miljömärkt och frakten är gratis!
Vi tjänar 100 kr per såld bal, så varje beställning gör skillnad.
Om du vill stötta oss – klicka här: [din länk]
Tack snälla! 💛
Exempel 2 – Kortare och ännu enklare:
Vill du stötta mitt lag?
Vi säljer toapapper & tvättmedel för att kunna åka på cup. Miljömärkt och fraktfritt!
Klicka här för att beställa: [din länk]
Tack om du vill hjälpa till! 🙌
Exempel 3 – Till gruppen i bostadsområdet eller byn:
Hej alla!
Min dotter/son är med i [lagets namn] och de samlar in pengar till sin resa i vår.
Vi säljer bra och miljömärkta hushållsprodukter som toapapper och tvättmedel – med gratis hemleverans.
Här kan ni läsa mer och beställa om ni vill stötta: [din länk]
Tack för hjälpen!
Extra tips:
-
Lägg inlägget i relevanta Facebookgrupper, t.ex. “Vi i [ort]”, grannsamverkan eller föräldragrupp.
-
Skriv ett uppföljande inlägg efter någon vecka: “Tack till alla som beställt! Vi är snart i mål – vill du också vara med och stötta?”
-
Tagga ditt lag eller dina vänner i kommentarsfältet för mer spridning.
Facebook är ett av de enklaste sätten att nå ut snabbt. Särskilt om hela laget hjälps åt att dela.
Nästa del: Instagram – hur du kan göra inlägg som sticker ut och får folk att vilja stötta er. Ska jag köra på med den?
Så använder du Instagram för att väcka intresse (utan att verka säljig)
Instagram är ett superbra sätt att skapa känsla – och visa vad ni kämpar för. Många klickar inte för att de läser en text, utan för att de känner något. Ett leende från laget. En bild från träningen. Ett citat om laganda.
Det är så du väcker engagemang.
Du behöver inte ha många följare – det viktiga är att visa upp vad ni gör på ett äkta och enkelt sätt.
Vad du kan posta:
-
En bild från träningen eller matchen
– Skriv något i stil med:
Vi svettas, kämpar och drömmer. Nu samlar vi in pengar till vår cupresa – och DU kan hjälpa oss.
Vi säljer miljömärkta hushållsprodukter – fraktfritt direkt hem.
Länk i bio! 🙏
-
En video där någon i laget berättar varför ni säljer
– Det behöver inte vara perfekt. Tvärtom. Ju mer äkta, desto bättre.
“Vi i [lagets namn] drömmer om att åka på turnering i sommar. För att komma dit säljer vi papper och tvättmedel. Hjälp oss gärna – det betyder mycket!”
-
En bild på produkterna + ett enkelt budskap
✔️ Svensktillverkat
✔️ Miljömärkt
✔️ 100 kr till laget per produkt
Beställ direkt här: [din länk i bio]
-
En story med en frågeställning:
“Vet du någon som behöver toapapper eller tvättmedel snart? 😄”
Swipea upp / Klicka i bio för att stötta oss!
Proffstips:
-
Lägg er webshoplänk i bio (eller använd Linktree om du har fler länkar).
-
Använd hashtags som passar: #stöttaungdomsidrott, #lagförsäljning, #cupresa2025, #teamdreams
-
Svara på kommentarer! Det ökar synligheten och visar att ni bryr er.
Instagram handlar mindre om att sälja – och mer om att bjuda in folk att vara en del av er resa.
Och det är det många vill. Känna att de hjälpt ett lag att nå ett mål.
TikTok och Snapchat?
Jag får ofta frågan: “Måste man vara på TikTok eller Snapchat för att lyckas sälja nu för tiden?”
Svaret är: Nej. Men det kan vara ett roligt och kraftfullt komplement – om ni gör det på rätt sätt.
Det passar särskilt bra om ni är ett yngre lag eller har många i laget som redan använder de här plattformarna. Det handlar inte om att göra virala dansvideos – utan att skapa snabba, äkta och engagerande klipp som visar vilka ni är och vad ni drömmer om.
När passar TikTok?
TikTok är bra om:
-
Ni är bekväma framför kameran.
-
Ni vill nå fler än bara era egna följare.
-
Ni har roligt tillsammans som lag och vill visa det.
Ni kan till exempel posta:
-
En kort video där hela laget ropar “Stötta oss – köp toapapper så vi kommer till cupen!”
-
En före-efter-video: först trötta efter träning → sen glada när ni packar upp en leverans från er webshop.
-
En humorvideo om “hur det känns att sälja tvättmedel som går åt snabbare än man tror”.
Nyckeln: Det ska kännas kul, äkta och lite charmigt klumpigt – det funkar bättre än något perfekt och tillgjort.
När passar Snapchat?
Snapchat är bra för att:
-
Påminna vänner och bekanta på ett avslappnat sätt.
-
Skicka personliga videor eller bilder direkt till folk som kanske vill stödköpa.
Exempel:
-
Skicka en snap med “Heeeej, vill du stötta vårt lag? Vi säljer papper och tvättmedel. Säg till så skickar jag länken 😄”
-
Posta på er story: “Vi är igång nu! Klicka på länken i bio om du också vill hjälpa laget nå cupen 💪”
Men… behövs det?
Nej. Om ni inte gillar att använda de här apparna – då ska ni inte tvinga er.
Fokusera hellre på:
-
Att ni alla delar webshopen på Facebook.
-
Att ni skickar sms till folk ni känner.
-
Att ni jobbar tillsammans som lag.
TikTok och Snapchat är bara extraverktyg – inte ett måste.
Så bygger ni ett vinnande team runt försäljningen
En av de största skillnaderna mellan grupper som når sitt mål – och de som inte gör det – är hur man jobbar som ett team. Inte bara hur mycket varje person säljer, utan hur man hjälper varandra.
Jag har sett lag där försäljningen blivit ett sätt att träna samarbete, kommunikation och ansvar – precis som på planen. Och det är ofta de lagen som inte bara når sin drömresa, utan också får med sig något viktigare på vägen.
Här är vad som gör skillnad:
1. Sätt tydliga roller
Det behöver inte vara superformellt, men det hjälper att veta vem som:
-
Delar ut kataloger/webshoplänkar.
-
Tar ansvar för uppföljning.
-
Motiverar andra.
-
Har koll på hur mycket som sålts.
När alla vet sin roll blir det lättare att komma igång – och att hålla igång.
2. Peppa varandra (inte pressa)
En del kommer sälja mer än andra. Det är okej. Det viktiga är att man ser och uppskattar varandras insatser.
Till exempel: – Skriv en “Veckans stjärna” i lagchatten. – Beröm den som vågat fråga någon ny. – Skapa små delmål som ni kan fira tillsammans.
Det här bygger glädje och sammanhållning – och det brukar dessutom öka försäljningen.
3. Jobba tillsammans ibland
Gör en “säljkväll” där några i laget hjälps åt att:
-
Dela ut kataloger.
-
Skicka ut SMS.
-
Göra Instagraminlägg.
-
Skapa en kort video till laget.
Det är roligare att göra det ihop – och det blir mer gjort.
4. Prata om varför ni gör det
Påminn varandra om målet. Det är inte bara pengar ni jagar – det är cupen, resan, jackorna, eller chansen att få göra något stort tillsammans.
Att påminna varandra om det, särskilt när motivationen tryter, kan göra stor skillnad.
5. Ha kul längs vägen
Det kan kännas lite nervöst att sälja i början – men gör man det med ett leende, som ett lag, så brukar det gå bättre än man tror.
Och till sist: Ett vinnande team handlar inte om att alla måste vara bäst. Det handlar om att man kämpar tillsammans.
Det är exakt det vi på TeamDreams vill hjälpa er med.
Fällor att undvika – och vad ni ska fokusera på istället
När man ska dra igång en försäljning för laget är det lätt att fastna i saker som låter bra i teorin – men som inte funkar i praktiken. Jag har sett det hända många gånger. Lag med jättebra ambitioner som ändå fastnar. Inte för att de inte försökte, utan för att de la tid och energi på fel saker.
Här är några vanliga fallgropar – och vad ni kan göra istället.
❌ Fälla: För mycket fokus på “vi måste sälja mycket”
👉 Fokusera istället på: Att få igång alla att göra något
När man pratar för mycket om “hur mycket” man ska sälja, kan vissa känna sig stressade eller tänka “det där är inget för mig”. Men om alla säljer lite – då blir det snabbt mycket tillsammans. En person som bara säljer till mormor, farmor och grannen – det räcker långt om fler gör samma sak.
❌ Fälla: Bara några få gör jobbet
👉 Fokusera istället på: Små uppgifter som alla kan bidra med
Det är lätt hänt att någon eldsjäl drar hela lasset, medan andra blir passiva. Lösningen? Dela upp det i små tydliga uppgifter: skicka sms, fota ett inlägg, gå förbi ett par grannar. Många bäckar små. Då känner fler sig delaktiga – och det blir faktiskt roligare.
❌ Fälla: “Vi väntar lite…”
👉 Fokusera istället på: Kom igång – även om allt inte är klart
Det perfekta läget kommer aldrig. Det viktiga är att starta. Gör det enkelt: Skicka ett sms till fem personer. Dela webshopen i en Facebookgrupp. Lägg ut en story. Det är starten som skapar momentum.
❌ Fälla: Tänk att folk ska köpa för att “stötta”
👉 Fokusera istället på: Prata om vad de får
Många säger “hej, vill du stödja vårt lag?”. Det funkar ibland – men ofta är det bättre att lyfta produkten: “Vi säljer svenskt papper i 3 lager med miljömärkning – behöver du fylla på hemma?”. Folk vill hjälpa, ja – men de älskar också att få något bra själva.
❌ Fälla: Förvänta er att folk säger ja direkt
👉 Fokusera istället på: Flera påminnelser på ett trevligt sätt
Folk glömmer. De tänker “ja kanske” men klickar aldrig. Det betyder inte att de inte vill – de behöver bara en ny påminnelse. Våga följa upp. En gång till. Det kan göra hela skillnaden.
Kom ihåg:
Ni gör inte bara en försäljning – ni bygger en gemenskap. Och alla lär sig något på vägen. Det handlar inte om att vara perfekt. Det handlar om att komma igång, testa, justera och ha kul tillsammans.
Så undvik att fastna i stress, press och perfektion – och lägg energin där den gör nytta: på engagemang, enkelhet och glädje. Det är då magin händer.
Nästa del: Vad gör man när försäljningen är över? Vad händer sen?
Efter försäljningen är avslutad – Allt ni behöver veta om dåliga vinnare och bra förlorare
När försäljningen är klar är det lätt att bara pusta ut och gå vidare. Men hur ni hanterar den här fasen kan avgöra hur nästa försäljning – eller nästa gemensamma satsning – kommer kännas. Det handlar om att avsluta på rätt sätt.
Och ja, det finns faktiskt sådant som "dåliga vinnare" – och såklart, bra förlorare.
När det gick jättebra för vissa…
I nästan alla lag finns det några som säljer massor. Det är lätt att hylla dem – och det ska man! Men: se upp så att det inte blir ett “vi och dom”-klimat där vissa får all uppmärksamhet och andra känner sig små.
Tips: Lyft insatser – inte bara resultat. Prisa den som vågade knacka dörr för första gången, den som påminde laget att hålla igång eller den som peppade andra i chatten. Det är insatsen som bygger laget, inte bara summan.
När det inte gick som ni hoppats…
Det är okej. Ibland blir det färre sålda produkter än man hoppats. Men det betyder inte att det var ett misslyckande. Tvärtom – ni har lärt er massor. Nästa gång kommer gå bättre. Det här är bara första steget.
Tips: Prata om vad ni lärt er. Vad funkade? Vad kändes svårt? Fanns det stunder ni ändå hade kul? Att prata öppet om detta gör att nästa gång blir både enklare och mer lustfylld.
Så firar ni – oavsett resultat
Alla lag som försökt förtjänar att fira. För att ni vågade. För att ni kämpade. För att ni utvecklades tillsammans. Det kan vara en enkel fika, ett uppmuntrande inlägg i laget-gruppen, ett gemensamt sms från tränaren – eller ett diplom till var och en.
Det är inte pengarna som är det största värdet. Det är det ni byggt tillsammans under tiden. Självförtroende. Samarbete. Stolthet.
Vad händer nu?
-Dela upp vad pengarna ska gå till – och berätta för alla.
-Tacka dem som hjälpt till att köpa – det skapar lojalitet till nästa gång.
-Spara det som funkade – så ni har ett försprång inför nästa gång.
-Fråga laget hur de upplevde försäljningen – visa att deras känslor räknas.
Avslutningsvis…
Ni kanske inte bara har tjänat ihop till en cup, en resa eller nya tröjor. Ni har också tagit ett steg närmare att bli just det vi brinner för på TeamDreams:
Bra och välmående människor som formar vinnande team.
Och det tycker jag är värt att fira – stort.
Tack för att ni tog er tid att läsa guiden. Jag hoppas den har hjälpt er.
/Daniel Bengtsson
Marknadsföringsansvarig på TeamDreams
Vanliga frågor och svar
Måste hela laget vara med för att vi ska kunna sälja med TeamDreams?
Nej, det går utmärkt att sälja även om bara en del av laget vill vara med. Men ju fler ni är, desto lättare blir det att nå ett större mål – och det stärker gemenskapen.
Vad händer om vi inte säljer så mycket som vi hoppats?
Ingen fara! Ni får ändå behålla den vinst ni har tjänat in. Vi har inga krav eller måsten. All försäljning räknas – och ni lär er något varje gång.
Hur får man med sig ungdomarna?
Ge dem ett tydligt mål. Visa vad pengarna ska gå till – något de själva ser fram emot. Ge pepp, lyft fram små framsteg och visa att varje order gör skillnad.
Måste man sälja både tvättmedel och toapapper?
Nej. Ni väljer själva om ni vill sälja en av produkterna eller kombinera dem. Det finns fördelar med båda. Många väljer att sälja båda eftersom de är enkla att förklara och kompletterar varandra.
Hur funkar det med frakt?
TeamDreams står för frakten – även om ni bara säljer några få produkter. Det är ovanligt i den här typen av försäljning och en av våra största fördelar.
Vad händer om någon ångrar sitt köp?
Vi hanterar det smidigt. Hör bara av er så löser vi det på ett bra sätt.
Kan man sälja både med katalog och webshop?
Absolut! Alla säljare får en personlig webshop som går att dela via sms, mejl eller sociala medier. Men ni kan även använda fysiska kataloger för att sälja lokalt. Det är helt upp till er.
Hur länge brukar lag sälja?
Det vanligaste är att man säljer i 2–4 veckor. Men ni bestämmer själva. Det går att förlänga, pausa eller sätta en deadline som passar er.
Vad gör vi om vi fastnar eller behöver hjälp?
Ni hör av er till oss! Vi finns alltid här för att ge tips, svara på frågor eller bara peppa er att komma vidare.
Har ni fler frågor? Tveka inte att mejla oss, skriva på Instagram eller ringa – vi svarar snabbt.